Petr Koubský o magazínu 067.cz: Sociální média jsou fast food pro mozek a duši. My jsme slow food

Dnes vyjde první číslo magazínu 067.cz, magazínu pro 6.7 % populace. Nebude zadarmo, nepůjde po masovém sdílení či lajkování. Jak říkají tvůrci, nabídne „to, co vás bude zajímat, ale ještě to nevíte“. Co říká v den spuštění Petr Koubský, který stojí za 067.cz?

Další magazín? Proč by měl někoho zajímat čtrnáctideník s třemi texty?

Protože jsem si postupně uvědomil, že v celé té záplavě textů dost často nemám co číst, přinejmenším ne v češtině. A začal jsem vymýšlet, jak dělat periodikum, které bych sám rád četl, jaká omezení by muselo splňovat, o čem by mělo být. Vymyslel jsem ho a teď půjde o to, kolik lidí má podobné záliby a vkus jako já.

Neoficiální podtitul zní: „Píšeme o tom, co vás bude zajímat, ale ještě to nevíte.“ To je tak: všichni máme nastavené informační filtry. Musíme je mít, jinak bychom se zbláznili. Ale zároveň se tím ochuzujeme o inspirace, jiné pohledy a zajímavosti. Já chci čtenářům podstrčit takové věci přes jejich filtr, pod dveřmi do zamčeného pokoje. A dívat se, jak se jim rozjasní tvář. Nebo užasnou. Nebo se rozzlobí. Ale v každém případě je to zaujme.

Dobře, dobře, věci, které nás zajímají a ještě to nevíme. Jak vlastně bude vycházet? Papír? Aplikace? Čtečky?

Zatím jen webová stránka s placeným přístupem — první číslo je samozřejmě celé zdarma. Další na řadě jsou čtečky, to chceme spustit v dohledné době. Aplikaci zatím nechystáme a myslím, že víme proč — zvažovali jsme to důkladně. Papírové vydání rozhodně nebude.

Tedy ne zadarmo, kolik může být předplatitelů za oněch 900 korun na rok?

To nebudeme vědět, dokud to nezkusíme. Nebudu říkat žádné číslo, protože v ČR není vůbec z čeho odhadovat. Vstupujeme na neprobádané území.

Ukazuješ na příklad jako Medium či The Loop. Ale to první je jen blogovací systém, teď už pro každého. A to druhé je, ehm divné. Jak tomu rozumět?

Mohu jmenovat i jiné příklady, třeba The MagazineMatter… Všichni začínají, nikdo z nich není dokonalý. Společné mají to, že přicházejí s dlouhými a promyšlenými texty v době, kdy prý nikdo nečte. A lidé to čtou! Jestli je to nová vlna, hrozně nerad bych ji zmeškal. Jestli je to jen iluze, stejně se jí chci zúčastnit. Sny se někdy vyplní.

Našel jsem například Longform, další příklad. Ale to vypadá spíš jako blog a chvíli jako agregátor. Zajímají vůbec někoho inteligentní texty?

Tys nikdy neslyšel od lidí kolem sebe, že v médiích není nic pořádného ke čtení? Poptávka existuje. Potíž je v tom, že v běžném internetovém obchodním modelu je strašně těžké uspokojit ji. Když prodáváš inzerci, potřebuješ maximalizovat počet přístupů. Za každou cenu, všemi prostředky, jinak médium neuživíš.

Ale když se na inzerci úplně vykašleš, což jsme udělali, a zkusíš, zda si lidé ten kvalitní obsah přece jen nebudou ochotni zaplatit sami, přímo podpořit jeho vznik, pak máš paradoxně větší šanci. Může se to pověst a nemusí, ale kdybychom stejný typ obsahu chtěli živit z inzerce, nemohli bychom vůbec ani začít. To prostě nejde, tedy v češtině ne. V jazyce, kterému rozumí miliarda lidí, je to něco jiného.

Ehm, v době kdy nejsdílenější a nejvíce „lajkovaný“ článek měsíce je „Opilí studenti ukradli z cirkusu lamu a vozili se s ní tramvají“?

No a co? Já ten článek sice nelajkoval, ale přečetl jsem si ho taky, je to legrace… i když pro chudáka lamu možná ne. Masová média jsou v pořádku, dělají svou věc. My děláme jinou věc, jsme elitní médium, vědomě nejsme pro každého a desetitisíce lajků nikdy mít nebudeme. Fungujeme jinak.

Proč nula v 067.cz?

Nula celá, nula šest sedm neboli 6,7 %. Potřebovali jsme nějak vyjádřit ta procenta a přeložit je do jména domény a taky do názvu firmy, tohle nám přišlo nejjednodušší a nejlíp zapamatovatelné. To číslo je náš odhad velikosti populace, kterou by 067 mohl zajímat.

Jste na Facebooku (067) i Twitteru (@067cz). Je ve výběrové novinařině místo pro sociální novinařinu?

To je hodně těžká otázka, kdyby se mělo jít do hloubky, ale nás se zas tak moc netýká. Sociální média budeme používat k propagaci značky, pro servisní sdělení a hlavně pro komunikaci se čtenáři, ne pro žurnalistiku jako takovou. Sociální média jsou zaměřena na rychlost. Je to fast food pro mozek a duši. My jsme slow food.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s