Kdy dva dělají totéž .. Kolik internetových televizí je v Česku. 14%? 33%?

Je to dost zásadní otázka, pokud chcete dělat PR nějakému produktu, co je založený na internetově připojených televizích. Jenže, máme tu ATO: Už každá sedmá domácnost v Česku má televizi s připojením k internetu hovoří o pouhých 14 % domácnosti s televizí připojenou k Internetu.

No a pak proti tomu zkuste postavit Třetina internetové populace v Česku má televizi připojenou k internetu, nejčastěji lidé sledují v TV YouTube kde doslova tvrdí, že televizi připojenou k internetu má ve své domácnosti třetina internetové populace starší 15 let.  A aby toho nebylo málo, ještě tam tvrdí, že třetina internetové populace v Česku má televizi připojenou k internetu, což je opět něco jiného, ale přesto je to opět třetina.

Procento domacnosti s televizorem pripojenym k internetu

Asi teď moc nechápete, protože 14 % není 33 %. Byť v jednom případě jde o „domácnosti“ a v druhém případě o „internetovou populaci starší 15 let a jejich domácnosti“ (kde to číslo nemůže být větší než to první). Problém možná bude v tom, že v prvním případě jde o ATO (a Nielsem Mediaresearch) kde nemají potřebu uměle nafukovat čísla. V druhém případě jde o České Radiokomunikace a výše uvedená tisková zpráva má jasnou prodejní (PR) motivaci.

Ale jasně, já jsem jenom takový průzkumový amatér, takže tady máte vysvětlení od Nielse-Admosphere:

V období od 17. do 25. 3. 2016 byl realizován výzkum HbbTV pro České Radiokomunikace s cílem pochopit a lépe poznat chování skupiny uživatelů, která má TV připojenou k internetu, na jiné cílové skupině reprezentativního vzorku aktivní internetové populace 15+, nikoliv na reprezentativním vzorku českých domácností,  s výrazně odlišnou metodologií – online dotazování versus F2F.

Kontinuální výzkum Nielsen Admosphere je v oblasti monitoringu TV  a vybavenosti českých domácností v současné době nejrozsáhlejší dlouhodobý výzkum v ČR. V naší tiskové zprávě jsme publikovali data tohoto výzkumu za první kvartál 2016, na vzorku 2 224 domácností z celé populace ČR. Číslo z kontinuálního výzkumu lépe vypovídá o chování obecné populace ČR.

Možná to dost pomůže k pochopení toho, že na jakékoliv výsledky průzkumu je opravdu nutné se dívat hlavně podle toho, co je jejich motivací.