Menu Zavřeno

Co je to oxymoron?

Oxymorón je stylistický prostředek, který spojuje dvě slova nebo výrazy, které mají protikladný nebo neslučitelný význam. Cílem oxymorónu je vytvořit paradoxní nebo překvapivý efekt, který často přitahuje pozornost čtenáře nebo posluchače a dává textu hlubší význam.

Příklady oxymorónu:

  • „Živá mrtvola“ (slova „živá“ a „mrtvola“ se vzájemně vylučují)
  • „Hlučné ticho“
  • „Hořkosladký“

Oxymoróny často používají básníci, spisovatelé i řečníci k vyjádření složitějších myšlenek nebo k tomu, aby zdůraznili protiklady v určité situaci.

Co třeba „má rád online reklamu“?

Výrok „má rád online reklamu“ může být považován za oxymóron, pokud vycházíme z obecně rozšířeného názoru, že většina lidí nemá reklamu, zejména online reklamu, v oblibě. Reklamy bývají často považovány za rušivé nebo obtěžující, a proto je tvrzení, že někdo reklamu „má rád,“ paradoxní nebo neobvyklé.

Z hlediska oxymóronu to ale závisí na kontextu a pohledu: pokud bychom považovali lásku k reklamě za běžně nepravděpodobnou nebo protikladnou k běžné zkušenosti, mohlo by to být použito v tomto smyslu.

Posted in Česky

Související