Termín „Software 2.0“ se vztahuje k novému přístupu k vývoji softwaru, který klade důraz na strojové učení a umělou inteligenci (AI) místo tradičního programování. Tento koncept popularizoval Andrej Karpathy, ředitel AI ve společnosti Tesla, ve své eseji, kde popsal přechod od ručně psaného kódu (Software 1.0) k systému, kde kód generuje modely strojového učení (Software 2.0).
Hlavní rozdíly mezi Software 1.0 a Software 2.0 jsou:
- Software 1.0:
- Tradiční programování, kde vývojáři explicitně píší kód, který provádí konkrétní úkoly.
- Kód je deterministický a výsledek je předvídatelný na základě vstupů a napsaného kódu.
- Vývojář musí přesně definovat algoritmy a logiku.
- Software 2.0:
- Použití modelů strojového učení, které se „učí“ z dat.
- Místo psaní konkrétního kódu vývojář trénuje model na základě velkého množství dat a nechává model najít optimální řešení.
- Výsledný systém může být nelineární a složitý, často obtížně interpretovatelný.
- Vývojáři tráví více času přípravou a čištěním dat, návrhem architektury modelu a laděním hyperparametrů.
Výhody Software 2.0:
- Schopnost řešit složité problémy, které jsou obtížně programovatelné tradičním způsobem, například rozpoznávání obrazu, přirozené zpracování jazyka, autonomní řízení apod.
- Možnost zlepšovat výkon systému s přidáváním více dat a výpočetního výkonu.
Nevýhody Software 2.0:
- Potřeba velkého množství kvalitních dat.
- Náročnost na výpočetní výkon.
- Obtížná interpretovatelnost výsledků modelu, což může být problémem v oblasti bezpečnosti a důvěryhodnosti.
Celkově tedy Software 2.0 představuje přístup, který umožňuje vytvářet pokročilé a výkonné systémy využívající potenciál umělé inteligence a strojového učení, čímž otevírá nové možnosti a aplikace v různých oblastech technologií.